ukk

usein kysyttyjä kysymyksiä MODista

MOD-nimellä on monitahoinen merkitys. MOD on alunperin Ruotsista ja sitä on avattu sanoilla Mångfald och Dialog, josta on tuotu Suomen kieleen Moninaisuus-Oivallus-Dialogi. Lisäksi mod on ruotsia ja tarkoittaa rohkeutta. Rohkeus!

MOD-koulutuksista annetaan todistus. MOD-koulutukseen ei kuulu kokeita tai kuulusteluja. Todistuksen saa jos on ollut mukana kurssilla. Pienistä poissaoloista voi sopia kurssin ohjaajan kanssa.

Kyllä voi! MOD-koulutuksessa on hyviä kokemuksia siitä, että toteutus on ollut etänä. Etätoteutuksessa on tärkeää toimivat ääni- ja kuvayhteydet sekä rauhallinen osallistumispaikka.

MOD-kurssin vetää aina koulutettu MOD-ohjaaja. Ohjaajia voi olla yksi, kaksi tai enemmän.

MOD-kurssin vetää aina koulutettu MOD-ohjaaja. MOD-ohjaajaksi voi opiskella ohjaajakoulutuksen kautta.

MOD-koulutuksessa on mielenkiintoisia ilmiökuvia ja harjoitteita. MOD-kurssin jälkeen ohjaaja voi lähettää osallistujille kalvosarjan, jossa on materiaalia ja sitä voi halutessaan hyödyntää omassa toiminnassaan. On kohteliasta kertoa, että materiaali on MOD-koulutuksessa kehitettyä.

Kukin MOD-kurssi on oma prosessinsa. Niitä järjestetään monenlaisille ryhmille ja moniin tilanteisiin. Varsinaisen kurssin tai koulutuksen hinta osallistujalle riippuu siitä, millaisen rahoituksen järjestäjä on pystynyt yksittäiseen koulutukseen järjestämään.

MOD-koulutuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet ja lainsäädäntö. Koulutus ei ole sidottu tunnustukseen tai katsomukseen. Kirkkohallitus omistaa MOD-koulutuksen lisenssin. Koulutus ei kuitenkaan ole tunnustuksellista.