Kuka sinä olet? Mikä on nimesi?

MOD-koulutuksessa on viisi sisältöteemaa. Ensimmäinen kulkee otsikolla AVOIMUUS. Avoimuuden osiossa tutustutaan niin koulutuksen kanssaosallistujiin kuin teemoihin ja työskentelytapaan. Avoimuuden osio lähtee usein käyntiin osallistujien nimistä. Mikä on nimesi? Kuka sen sinulle antoi? Tiedätkö, mitä nimesi merkitsee? Mitä sinulle merkitsee, että olet juuri tuon niminen? Pidätkö nimestäsi? Juhlitko nimeäsi? Ja vaikka kuinka monta kysymystä siitä, että mikä on nimesi ja mitä merkitsee se, että jokaisella on oma nimi.

Niin, mitä sinulle merkitsee sinun nimesi? Oletko miettinyt millaisia ovia nimesi on sinulle avannut tai sulkenut elämässäsi? Millainen elämäsi olisi mahdollisesti ollut toisella nimellä?

Avoimuuden osiossa käsitellään myös sitä, mitä meistä näkyy ulospäin ja mitä on kussakin ihmisessä, yksilössä pinnan alla. Mitä eivät vieraat ihmiset voi sinusta tietää sinua katsomalla? Mikä sinusta ei näy uusille tuttavuuksille heti? Millaiset asiat vaativat pidempää tutustumista ja yhdessäoloa? On tärkeää oppia tunnistamaan, millaisia oletuksia teemme meille vieraista ihmisistä hänen nimensä tai ulkonäkönsä perusteella. Ja kuinka moneen asiaan nuo oletukset voivat vaikuttaa.

Diakonia-ammattikorkeakoulun Romako-hankkeessa on haastettu työelämää Työnantajapoliin. Työnantajapoolin kautta halutaan tukea romaniväestön tasa-arvoista ja yhdenvertaista pääsyä työelämään. Nimi, asu tai ulkomuoto eivät kerro meidän osaamisestamme, tiedoistamme ja taidoistamme.

MOD-koulutuksen harjoitteilla ja keskusteluilla voi oppia tunnistamaan niitä leimoja ja oletuksia, joita siirrämme toisiin vaikkapa ulkonäön perusteella.

Mietitkö, että sopiiko MOD-koulutus juuri sinulle? Löysitkö kurssin mutta siinä lukee osoitesivussa seurakunnille, opettajille, partiolaisille? MOD-koulutus sopii monenlaisille ihmisille ikään, sukupuoleen, ihonväriin, koulutustaustaan tai paikkakuntaan katsomatta.

Anna-Leena Klemetti-Falenius,
MOD-koordinaattori.