Miksi MOD-ohjaajaksi?

Viime ja tällä viikolla olen tavannut upeiden ihmisten kanssa. Heistä jokainen on matkalla MOD-ohjaajaksi. Ovat olleet mukana MOD-ohjaajakoulutuksessa tai tutkintoon sidotussa Antirasistinen työote ja osallisuuden työkalut kasvatus- ja ohjausalalla kokonaisuudessa, jossa myös opittiin MODin menetelmistä ja sen ohjaamisesta.
Jokainen MOD-ohjaajaksi oppiva on käynyt itse MOD-kurssin ja syttynyt menetelmälle, keskustelulle ja prosessille. Sitten on ollut rohkea ja päättänyt syventää prosessia ja haastaa omaa ajatteluaan sekä oppia toisilta ja toisten kanssa lisää.

MOD-ohjaaja on keskeneräinen

Uusien MOD-ohjaajien kanssa keskustellessa nousi esiin se, että MOD-ohjauksessa ja MOD-prosessissa ei kyllä ikinä tulla valmiiksi. Usein jää joku keskustelu ja ajatus kesken. Jotain tärkeää voi olla syntymässä ja kehittymässä ja juuri kun ajattelet, että tämä asia on loppuun ajateltu ja opittu, niin taas joku avaa uuden näkökulman tai saa itse itsensä kiinni oudoista oletuksista ja kummallisista ennakkoluuloista ja tulkinnoista. Yhdessä todettiin MODin hienous siinä, että seuraavat harjoitteet tuovat teemoihin uusia näkökulmia ja laajentavat ajattelua. On tärkeää, että MOD tapahtuu ryhmässä, yksin voi jäädä jumiin tai kiinni ja toisten ajatukset sitten laajentavat ja syventävät.

MOD-kursseja vai muuten vaan?

Kannattaako MOD-ohjaajaksi opiskella jos ei tule pitämään MOD-kursseja? Viime päivien keskustelujen ajatuksena on, että todellakin kannattaa. Moni MOD-ohjaaja käyttää oppimaansa monenlaisissa työtehtävissä, ohjauksen tukena ja apuna, ristiriitatilanteiden ymmärtämisessä ja ennakoimisessa, ryhmien välisen vuorovaikutuksen lisäämisessä jo oman inhimillisen kasvun rakennusaineena. MOD-harjoitteita on käytetty sukulaisten kesken, perhepiirissä, työ- ja ystäväporukoissa ja vaikka ja missä. Ja tietenkin MOD-ohjaajalla on mahdollisuus olla toteuttamassa viisivaiheisia MOD-prosesseja ohjaamalla kursseja. Jokaisella MOD-kurssilla oppii niin osallistuja kuin ohjaaja.

Mitä jos haluan mukaan?

Nyt on hyvä aika syttyä MODille. Kevään 2023 aikana on useampi MOD-kurssi tarjolla. Paikkakuntina on tarjolla ainakin Järvenpää, Helsinki ja Kaustinen. Ja mahtavaa, että MOD-ohjaajakoulutus starttaa elokuussa ja ilmoittautua mukaan voi pitkin kevättä ja vielä kesälläkin. Ohjaajakoulutus on elokuussa Järvenpäässä. Ilmoittautuneita on jo eli todellakin, tänä vuonna MOD-ohjaajakoulutus on taas aivan totta.

Liity mukaan ohjaajien joukkoon!
Anna-Leena Klemetti-Falenius, MOD-koordinaattori