mahtava mahdollisuus sinulle työelämän osaaja – modia työpaikkaohjaajille

Kenen kanssa sinä pohdit työelämän moninaisuutta? Kenelle kerrot omista havainnoistasi liittyen vaikkapa oman työpaikan normeihin? Kaipaatko yhteistä keskustelua siitä, millaista on, kun ei oikein löydy yhteistä kieltä tai kun toinen siellä työssä tuntuu vieraalta?

On tärkeää löytää turvallinen ja hyvä paikka keskustella ja oppia yhdessä työelämän moninaisuudesta. Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokysymykset työssä ovat usein sellaisia, että niiden ymmärtäminen vaatii pysähtymistä, asioiden monelta kantilta katsomista ja uusien näkökulmien testaamista. Oikeudenmukaisuus ei useinkaan tapahdu itsestään vaan sen eteen pitää tehdä tavoitteellista ja päämäärätietoista työtä sekä uutta oppien että vanhaa pois jättäen.

On huikeaa, kun työpaikan kaikki jäsenet ovat oikeasti yhdenvertaisesti osallisia. Yhteistyö sujuu ja työ kehittyy, kun oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat täysimääräisesti totta. Tätä voi joskus haastaa työpaikoille syntyneet normit ja käytänteet. Normit ovat usein omalle ryhmälle niin tuttuja ja oikeaksi tavaksi toimia koettuja, ettei niitä sisältäpäin välttämättä huomaa. Usein opiskelijat päätyvätkin olemaan ikään kuin peilejä työpaikkojen käytännöille, tavalle tehdä töitä ja olla vuorovaikutuksessa. Joskus käy sitten niin, että se normin haastaja voidaan kokea uhkaksi, oudoksi ja vieraaksi. Tunnistatko sinä oman työpaikkasi normeja? Koska ne ovat hyviä ja työtä edistäviä ja koska sitten taasen ehkä estävät jonkin paremman toteutumista? Miten normeja opitaan tunnistamaan? Miten normit muotoutuvat teidän työpaikallanne? Kuka niitä normeja saa haastaa ja kenet laitetaan heti ruotuun tai pidetään sinä outona tai jopa vaikeana tyyppinä?

Parhaan mahdollisen työelämän esteenä voi olla myös oletukset ja luokittelut. Valitettavan usein ja huomaamatta annamme leimoja toinen toisellemme vaikkapa iän, ihonvärin, kielen tai elämänkatsomuksen takia. Opiskelijoiden hyvää oppimista työpaikoilla voi haastaa helposti työssä syntyvät oletukset siitä, millaisia he ovat, jos äidinkieli ei ole suomi tai ulkonäkö poikkeaa totutusta. Ja usein on niin, ettei tunnista kun itse olettaa koska omat oletukset tuntuvat tiedolta ja todelta, faktalta. Helposti ajattelee, että näinhän tämä on ja tiedän millainen tuo toinen on koska…. Niin, koska mitä? Koska hän on kenties nuori tai lihava tai muunsukupuolinen tai tatuoitu tai kovaääninen tai tummaihoinen tai no, ainakin jotenkin kummallinen ja outo. Helpompi on tunnistaa ne oletukset, joita muut tekevät itsestään. Silloin ihmettelee, että miten tuo nyt noin ajattelee minusta vaikkei edes tunne tai oikeasti tiedä. Eihän hän voi ulkoisten piirteiden perusteella tietää, millainen oikeasti olen. Niinpä! Käydäänkö omalla työpaikallasi keskustelua oletuksista ja luokitteluista? Oletteko huomanneet ennakkoluulojen vaikutusta työelämän rakenteisiin? Ketkä ovat teidän työpaikallanne niitä vieraita, erityisen erilaisia?

STEP-koulutuksen tarjoama MODia työpaikkaohjaajille koulutus antaa oivallisen mahdollisuuden tarkastella ohjatusti, tavoitteellisesti ja turvallisesti omia ja oman työalan ja –paikan moninaisuuden ilmiöitä. MOD antaa erittäin hyvät työkalut yhteisille oivalluksille ja vuorovaikutukselle. MOD palvelee osallistujiaan, koska siinä saadaan oppia yhdessä ryhmän kanssa, katsoa asioita laajemmin sekä käytännön että ilmiöiden kautta. MODia työpaikkaohjaajille -koulutuksessa käydään läpi MODin viisi sisältöaluetta työelämän tilanteisiin peilaten. Toteutus on marraskuussa Järvenpäässä, koulutus on maksuton ja hei, saat lahjaksi päivien aikana lounaat.

Tule mukaan ja tehdään yhteinen matka työelämän moninaisuuden kysymyksiin!

MODia työpaikkaohjaajille