mod osana tutkinnon suorittamista

MOD-ohjaajaksi on voinut opiskella nyt myös osana erikoisammattitutkinnon suorittamista. STEP-koulutuksessa on alkanut syksyllä 2021 ensimmäinen Antirasistinen työote ja osallisuuden työkalut kasvatus- ja ohjausalalla koulutuskokonaisuus. Siinä on ollut mahdollista tehdä kasvatus- ja ohjausalan erikoisammattitutkinto ja saada MOD-ohjaajapätevyys. Yhteinen opintomatka on ollut huikea niin opiskelijoille kuin opettajille. Sisältöjä on käsitelty kolmen moduulin kautta: HÄMMENNYS-LUOTTTAMUS-ROHKEUS ja todellakin hämmennyksen, epävarmuuden ja pohdintojen kautta olemme saaneet löytää rohkeutta asiantuntijuuteen ja antirasistiseen työhön.

MOD-koulutus toimii hyvin osana yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen kasvatus- ja ohjausalan rakentamista. MODissa tarkastellaan yhdessä mahdollisuuksia siihen, että kaikki voisivat olla hyväksyttyjä ja tärkeitä, arvokkaita ihmisinä. MOD antaa ohjaajalle työkaluja, harjoitteita, sanastoja ja ilmiöiden kuvauksia, joiden kautta voi tunnistaa mikä estää ja jarruttaa hyvää ja toisaalta mistä voisi löytää rohkeutta toimia uudella tavalla, muuttaa häiritseviä normeja ja edistää yhdenvertaisuutta.

Kasvatus- ja ohjausalan erikoisammattitutkinnon suorittamisen keskiössä on kehittämistoiminta, jota voi tehdä työssä olevissa hankkeissa tai projekteissa. Opintojen aikana voi luoda oman työpaikan tarpeiden ja mielenkiinnon pohjalta kehittämistyön, jossa pääsee käytännössä vahvistamaan osallisuutta. Ja koko ajan tukena ovat opettajat ja opiskelukaverit.

Tämän vuoden syksyllä alkaa seuraava toteutus. Nyt on haku käynnissä. Lisätietoja löytyy sekä nettisivuilta että niitä voi kysyä toteutuksen vastuukouluttajilta. Kokemuksen perusteella voi sanoa, että koulutus antaa tietoa, taitoa ja luo verkostoja, joiden tsemppi ja into antavat voimia.

Koulutusesite