modista hyvinvointia

Koulutus voi antaa hyvinvointia ja virtaa!

MOD-makupaloja ja lyhyitä koulutuksia on viime vuosina käytetty myös monenlaisissa työhyvinvointipäivissä tai vapaaehtoisten koulutuksissa. Palaute on ollut pääsääntöisesti kiittävää tai seurakuntapuolella jopa ylistävää. Viimeisin palaute meni näin: ”Ensin ajattelin, etten todellakaan osallistu mihinkään peleihin ja leikkeihin mutta tämähän oli ihan parasta ikinä.” sekä ”Nämä teemat olisi paljon vaikeampi käsittää vain kuuntelemalla, nyt sai itse prosessoida ja oivaltaa.”

Kouluttajana ja MOD-ohjaajana ymmärrän virkistävän vaikutuksen. Kerta toisensa jälkeen itsekin innostun pohtimaan, oivaltamaan ja oppimaan. Vaikka harjoitteet ja tarinat ovat minulle jo kovin tuttuja, niin jokainen ryhmä ja tilanne antaa niihin oman sävyn ja tunnelman. On ravitsevaa ja virkistävää kun voi asettua kuuntelemaan, puhumaan ja jakamaan. Ja tämä ei tarkoita, etteikö teemoissa ja kommenteissa olisi myös raskas ja synkkä sävy mukana. Kun aiheina ovat ihmisoikeudet, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, niin kokemukset ovat usein myös sellaisia missä on loukattu, satutettu ja jätetty yksin. On tärkeää, että yhteiseen tilanteeseen syntyy nopeasti luottamus, jossa myös vaikeita asioita uskaltaa sanoa ja että sanoihin reagoidaan lämmöllä ja myötätunnolla. Lisätään ymmärrystä ja lähdetään tukemaan.

Kerta toisensa jälkeen olen itse vaikuttunut MODin viimeisen osion eli Mukaan ottaminen, osallisuus -vaiheen harjoitteesta. Siinä pohditaan miltä tuntuu kun on arvostettu, hyväksytty, kunnioitettu ja mukaan otettu sekä sitten miltä tuntuu kun on väheksytty, pilkattu, kyseenalaistettu ja ulkopuolelle jätetty. Sanapilvet tai muistilappuryppäät puhuttelevat osallistujia.